دستورالعمل زیر که توسط نویسندگان محتوای سایت تهیه گردیده است کمک می کند تا وب سایت از نقطه نظر SEO و همچنین استفاده کاربران مناسب تر باشد.
۱- عنوان (Title):
یک عنوان توصیفی شامل ۵ تا ۸ کلمه که کلمات کلیدی اصلی سایت شما را شامل باشند، انتخاب کنید. عنوان، اولین چيزي است که مردم با آن در موتورهاي جستجو مواجه مي شوند. توجه کنيد که وجود كلمات فارسي با استاندارد يونيكد توسط موتور جستجوي گوگل شناسائي مي شود. مهمترين كلمات كليدي سايت خود را در ابتداي عنوان سايت خود قرار دهيد.
نکاتی که هنگام درج عنوان باید مد نظر بگیرید:
- شامل کلمات کلیدی محتوی و عکس های آن صفحه باشد.
- از کاما استفاده نکنید.
- از نظر گرامری جمله بندی آن درست باشد، فقط ترکیب کلمات نباشد.
- از کلماتی که توسط موتورها منع می شود استفاده نکنید.
- تگ ALT در هنگام درج عکس: هنگام درج عکس و لینک حتما کادر مربوط به عنوان (title)را درج نمایید. این خصوصیت اجازه می دهد یک متن جایگزین مطابتان شود تا اگر به هر دلیلي تصويرتان نمايش داده نشد متني که در تگ alt گذاشته اید نمایش داده شود.
۲- توضیحات (Description tag)
این توضیحات بین ۲۵ تا ۳۰ کلمه را شامل می شوند که در موتورهای جستجو اگر دقت کرده باشید در زیر URL نمایش داده می شود پس سعی کنید توضیحاتی را بنویسید که نشان دهنده محتوای سايت شما باشد.
۳- ارتباط متقابل
- موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سایت شما حساس هستند و آنرا در رتبه سایت شما اثر می دهند.
-یک صفحه لینکهای مفید بسازید و به سایتهای مشابه، سایت خود ارتباط دهید، مخصوصا سايتهائي که در موتورهاي جستجو رتبه خوبي دارند.
-از سایتهای دیگر بخواهید که به سایت شما ارتباط دهند.
۴- درج کلمات کلیدی سایت (keywords)
موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائل هستند و در رتبه بندی سایت شما تاثیر دارد. کلمات کلیدي را با کاما از يکديگر جدا کنيد. با اين روش در حداقل جا، امکان ترکيبات متنوعي از کلمات کليدي سايت شما گنجانده خواهد شد.
- نسبت کلمات کلیدی به سایر کلمات در یک صفحه را چگالی یا تراکم کلمات کلیدی می نامند. مثلا اگر شما ۱۰۰ کلمه در يک صفحه داريد و چهار عدد از آنها جزو كلمات كليدي سايت شما هستند، چگالي كلمات كليدي آن صفحه ۴% است. سعي كنيد كه چگالي حدود ۳ تا ۲۰ درصد براي كلمات كليدي مهم سايت خود را تنظيم كنيد.
- کلمات کلیدی خود را ترکیبی انتخاب نمایید.
- کلماتی که حدس می زنید توسط موتورهای جستجو بیشتر سرچ می شوند را بنویسید
- حتما کلمات کلیدی را با کاراکتر , از هم جدا نمایید.
-کلمات کلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.
- عنوان صفحه خود را حتما در کلمات کلیدی بنویسید.
۵- نکات درج پا صفحه
- حتما پا صفحه سایتتان را تغییر دهید. فرمت را سعی کنید حتما مانند پایین بنویسيد.
- آدرس: رشت، آدرس ستاد
- تلفن: (به همراه کد وارد شود)
-ایمیل: از دامنه gilrec.co.ir باشد.
- کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان می باشد.
۶- ارتباط بین صفحات
- در صفحات محتوایی خود آنگونه کار کنید که کسی که به هر طریق وارد آن صفحه می شود نتواند خارج شود (مدت زمان حضور افراد را در سایت خود بالا ببرید).
- از لینک های داخل صفحه ای آنگونه استفاده کنید که بازدید کننده سایت از دکمه های Back و Forward نرم افزار استفاده نکند.
۷- نکات تبدیل فایل به PDF
یکی از را ههای افزایش بازیابی اطلاعات مندرج در وب سایت توسط موتورهای جستجو، غنی کردن فايل هاي محتوا مي باشد. محتواهاي PDF که از فرمت های دیگر(مثل word ، power point و ...) استخراج می گردد، بهتر است شرایط ذیل را دارا باشد:
- قبل از تبدیل فایل word به PDF از استاندارد بودن فونتهای بکار رفته در فایل word اطمینان حاصل فرمایید.
- از نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل ها به PDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت های فارسی را داشته باشند.
- متن فایل های PDF با استفاده از ابزار های جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.
۸- نکات مرتبط با آپلود و درج فایل در صفحات
- فایل هایی که در سایت بارگذاری می شوند حجمی کمتر از ۱۰ مگابایت داشته باشند و در صورت لزوم از فرمت های فشرده جهت کاهش حجم استفاده گردد.
- از آپلود کردن فایل با فرمت های اجرایی مانند (exe, msi و ...) اجتناب نمایید.
۹- از تگ های <h..> حتما استفاده نمایید
تگ h این امکان رو به موتور های جستجو می دهد که بهتر محتوای سایت شما رو درک کنند. برای اعمال این خصوصیت متن صفحه خود را به ترتیب اهميت از heading های CMSانتخاب نمایید.
- از تگ بیش از ۲ بار در یک صفحه استفاده نکنید. فقط برای تیترهای مهم استفاده شود.
- کل متن صفحه را در این تگ ها قرار ندهید، فقط برای تیترها و مطالب مهم استفاده کنید.
۱۰-صفحه ارتباط با... (تماس با ...)
برخی موتورهای جستجو، مخصوصا Yahoo ، اگر آدرس پستی شما در سایت نباشد، سایت شما را لیست نمی کنند. حتما آدرس پستی را در سایت قرار دهید، فقط قرار دادن آدرس صندوق پستی کافي نيست. تلفنهاي تماس و آدرس حوزه خود را درج نماييد. همچنين براي قراردادن اطلاعات افراد هر واحد از الگوي زير استفاده شود.
نام و نام خانوادگی
|
سمت
|
تلفن
|
فاکس
|
پست الکترونیک
|
|
|
۰۱۳-xxxxxxxx
|
۰۱۳-xxxxxxxx
|
xxxxxx[at]gilrec.co.ir
|
۱۱- زبان
زبان اصلی کلیه درگاه ها زبان فارسی است. صفحه خانگی و صفحه ورودی اصلی، باید به زبان فارسی بارگذاری شود. در پرتال هايي که بصورت چند زبانه مي باشند بايد امکان تغيير زبان براي کاربران فراهم شود.
۱۲- قالب کلی نگارش متن
عنوان اصلی
|
Tahoma ۱۴ B
|
عنوان فرعی
|
Tahoma ۱۲ B
|
رنگ مطالب
|
مشکی
|
متن پاراگراف ها
|
Tahoma ۱۲
|
مطالب لیستی
|
لیست های شماره دار و بدون شماره
|
ترازبندی متن
|
Justify,Direction:RTL
|
متون انگلیسی
|
Time New Roman ۱۲
|
۱۳- درج تاریخ بروزرسانی
برای تمامی صفحات سایت باید تاریخ آخرین بروزرسانی با فرمت زیر درج گردد:
-تاریخ آخرین بروزرسانی: ۱401/12/29
۱۴- نقشه سایت (Sitemap)
-برای سایت خود نقشه تهیه کنید و لینک تمام بخشهای مهم سایت را در نقشه سایت قرار دهید.
-نقشه سایت را در صفحه اول سایت خود قرار دهید چون برخی موتورهای جستجو فقط صفحه اول سایت شما را بازدید میکنند.